Efter Episoden

Oven på en voldsom episode er det vigtigt, at der bliver samlet ordentligt op. Hvis en kollega har været udsat for et fysisk eller psykisk overgreb er første prioritet naturligvis, at vedkommende oplever opbakning og omsorg. Når det er sikret, er det lige så afgørende, at episoden bliver gennemgået fordomsfrit og uden bebrejdelser. Hvad skete der egentlig?

De forskellige deltagere i episoden kan have oplevet forløbet meget forskelligt. Hvad kunne du og dine kollegaer have gjort anderledes, og hvad kan I tage med jer ud af episoden, så I kommer styrket ud af oplevelsen? Hør her nogle af dine kollegaer fortælle om deres erfaringer, og hør psykolog Irene Oestrich fortælle om den gode opsamling.

  • Den formelle opsamling
  • Opsamling hvis bare én har behov
  • Tal ud fra din egen banehalvdel
  • Utryg ved en kollega?
  • Fornem hvor meget hjælp der skal til
  • ”Det var heldigt, der ikke skete noget”
  • Eftersamtale med patienten


En række af dine kolleger deler her deres erfaringer med at samle op efter voldsomme hændelser.

Irene Oestrich

Psykolog og psykoterapeut Irene Oestrich fortæller om, hvad der kendetegner den gode opsamling