ERFARINGER – KULTUR / Organisering / Udvikling


Vi kommer bedre gennem situationerne, når vi kender hinanden.

Når voldsomme episoder opstår, er det som udgangspunkt altid, fordi patienten reagerer på en situation eller en følelse, men som personale er vi også aktører i situationen.

Som ledere har vi et (med)ansvar for, at der overordnet på afdelingen er en stemning og nogle rammer, der er befordrende for det gode samvær blandt både medarbejdere og patienter. Og når først episoden udspiller sig, kommer medarbejdernes indbyrdes relationer også til at påvirke situationen.

Kolleger, der forstår hinanden og respekterer hinanden på trods af – eller på grund af – forskelligheder i personlighed og væremåde, er meget bedre rustede til at hjælpe en patient til at komme godt ud af en episode.

 

Man skal som leder lære at give slip og sørge for at give sine medarbejdere de kompetencer de har brug for.

Betina Bennike
Afdelingssygeplejerske
Psykiatrisk Center Frederiksberg

Denne kultur vil uvægerligt også tage farve af, hvordan jeg ser mig selv og min lederrolle. Hvordan går jeg foran som leder? Leder jeg gennem eksemplets magt eller mere bag kulissen? Hvordan hjælper jeg mine medarbejdere med at udtrykke deres professionalisme bedst muligt?

Tid til en time out

På Anja Juul Andersens afsnit på Psykiatrisk Center Ballerup kan medarbejderne give hinanden en time out i en opkørt situation.

Hvis man kan se, at kommunikationen mellem en kollega og en patient er ved at køre af sporet, kan man kalde kollegaen med ud på kontoret og sammen lægge en ny plan. ”Det kan selvfølgelig være udfordrende for nogle ikke at tage det som et angreb på deres faglighed, men når man har kaldt en time out, drøfter de involverede medarbejdere bagefter situationen, når der er supervision,” siger afdelingssygeplejerske Anja Juul Andersen.

Den gode kultur

”Det starter jo egentlig bare med, at man kommer ind i et rum og mærker, at man har lyst til at være der.”

Sådan definerer afdelingssygeplejerske Boline Baadsgaard fra Psykiatrisk Center Amager det lidt vanskelige begreb god kultur.
Andre nøgleord er åbenhed, gensidig respekt og fokus på at tale om de væsentlige emner – alt sammen begreber, som ruster os bedre som gruppe til at handle optimalt, når de akutte situationer opstår.

Braveheart-ledelse eller….?

Da Betina Bennike var ny afdelings-
sygeplejerske, løb hun altid forrest ind i akutte situationer for at lede medarbejderne og vise dem vejen – i dag handler det for hende mere om at inspirere medarbejderne og sikre, at de har de rigtige kompetencer.

Du er okay – jeg er okay

Forskellige medarbejdere kan reagere meget forskelligt på den samme hændelse. For os som ledere er det utrolig vigtigt at signalere, at det er okay – og det er også okay, hvis man bliver meget berørt af en hændelse, man selv kun var indirekte involveret i, selv om den kollega, ”det gik ud over,” tilsyneladende er relativt uberørt.


Alle pladser skal besættes

For en fodboldtræner er det banal viden, at et godt hold skal have både slidere, elegantier’er, tænkere og dem, der kan levere det uventede. På samme måde er det en styrke i vores omgang med patienterne, at vi på medarbejderside repræsenterer mange forskellige typer og personligheder – selv om det også ind imellem kan stille ekstra krav til ledelsen at have en blandet medarbejdergruppe.

WordPress Image Lightbox Plugin