ERFARINGER – ORGANISERING / Kultur / Udvikling


Man kommer langt med god planlægning, I sagens natur opstår voldsomme episoder i nuet, og man kan derfor ikke altid undgå dem. Men gennem planlægning kan man gøre meget for at fjerne forudsætningerne for, at episoderne opstår, og man kan sikre, at man tager læring med ud af episoder efterfølgende.

Hvor er det typisk, det går galt, når en episode opstår – og hvad kan vi gøre for at fjerne forudsætningerne for, at en episode får næring? Er det ved at sikre, at både patienter og personale er helt inde i afdelingens regler? Eller er det ved at føre en fleksibel politik, som tilgodeser, at forskellige patienter kan have forskellige behov på forskellige tidspunkter?

 

Jeg tror, at vi kan udvikle os hele tiden, når det handler om de voldsomme hændelser. Vi skal have en tilgang til patienten, som hele tiden udvikler sig.

Boline BaadsgaardAfdelingssygeplejerskePsykiatrisk Center Amager

Hvad betyder vagtplanen i denne sammenhæng? Er den et bureaukratisk og praktisk onde, som hænger som en møllesten om halsen? Eller er det i virkeligheden et instrument, lederen kan spille på for at sikre, at bemandingen hele tiden er så optimal som muligt?

Jeg troede, at det var dig, der havde ledelsen…

Kan omsorgspersonen også være leder i den akutte situation? Og er afdelingssygeplejersken automatisk leder, hvis han eller hun er i vagt?

Det kan være fine spørgsmål at vende på et kursus eller til et afdelingsmøde – men ikke, når en episode er i gang.
Det er helt afgørende, at alle ved, hvad de skal gøre i en situation, og vagten kan med fordel begynde med, at medarbejderne får fordelt rollerne. Så er man også bedst rustet til at improvisere, hvis det skulle være nødvendigt.

“Jeg elsker min vagtplan”

For mange er vagtplanen en sur pligt, som tager tid fra mere relevante aktiviteter for ledelsen, men sådan opfatter Betina Bennike ikke.
”For mig er vagtplanen et værktøj, og den måde jeg sammensætter holdene kan betyde meget i forhold til at undgå eller håndtere voldsomme hændelser bedst muligt,” siger hun.

Selv om nogle hændelser opstår i nuet, kan man komme langt med forudseenhed, mener flere afdelingssygeplejersker.

Aha-oplevelser ved LEAN-tavlen

Forbedringstavlerne kan hjælpe med at skabe opmærksomhed om væsentlige sammenhænge.
Er der for eksempel en sammenhæng mellem akutte situationer, sygefravær, antallet af fikseringer og lønforbrug til faste vagter, så vil det afsløres på tavlen, og leder og medarbejder kan i højere grad arbejde med emnet.

Vi bliver lidt klogere hver gang

Når vi holder defusing og debriefing efter en episode, er en vigtig funktion selvfølgelig, at alle bliver hørt og får lov til at vende episoden ud fra deres egne oplevelser. Men det er også vigtigt, at vi tager læring med ud af episoden og får den udbredt til hele afsnittet, så vi alle er bedre rustede til at håndtere – og måske undgå – en lignende episode fremover.

Til fare for kollegerne

I en travl hverdag kan politikker, regler og procedurer godt opfattes som bureaukratiske benspænd.

Men en medarbejder, der eksempelvis glemmer sin alarm, er ikke kun til fare for sig selv men også for sin kollega. Det er derfor en lederopgave at motivere medarbejderne, så de forstår, at reglerne er til både for vores og patienternes skyld.
WordPress Image Lightbox Plugin